zondag 27 maart 2016

Kunstenaar



De zee had aardig wat zand op de kade gedeponeerd en een kind had duidelijk het plan gehad om een zandkasteel te bouwen. Verder dan een emmertje nat zand omkeren voor het bankje, was het niet gekomen. Het hoopje stond voor mijn voeten, maar geenszins in de weg en dus liet ik het daar. Wellicht dat het begin eens zou leiden tot een immens kasteel.

Een moeder met haar zoontje van een jaar of tien liep in mijn richting. Het jochie zag het hoopje ook en versnelde zijn pas. "Ik zou er niet eens aan denken, als ik jou was!", riep zijn moeder. Blijkbaar kon ze zijn bedoelingen raden. Hij hield zijn pas in voor mijn voeten en keek afkeurend naar het vormloos geval.

"Heb jij dat gemaakt?", vroeg hij aan mij, met een blik of hij twijfelde aan mijn verstandelijke vermogen.
"Nee", was mijn antwoord: "ik ben niet zo'n kunstenaar."
De moeder moest duidelijk lachen, ik zag haar met schokkende schouders verder lopen.
Het jochie volgde haar, maar keek nog eens vol verbazing om naar die rare oude vent.
Iets verderop schopte hij een steentje een eind weg.
=========================================

Geen opmerkingen:

Een reactie posten