maandag 10 juni 2013

Basil Fawlty

Heel vaak denk ik dat er in de wereld maar een beperkt aantal blauwdrukken voor mensen bestaat. Hoe anders te verklaren dat er zoveel dubbelgangers rondlopen.
Nadat ik in Norwich ben gaan wonen, kom ik regelmatig mensen tegen in de pubs waarvan ik denk: Hé, alweer een ex-collega. Heel apart dat dat zo is.
Het blijft niet beperkt tot voormalige collega's; regelmatig zie ik mensen waarbij ik het niet kan laten om mijn vrouw even aan te stoten. "Kijk nou, Johnny Depp!" Of Michel Piccoli, Joop Braakhekke, Imca Marina en ga zo maar door.

                                                  Michel Piccoli

Dit verschijnsel blijft niet beperkt tot Norwich. We gaan op vakantie in Turkije en wie komt me de wijn serveren: een jonge Amy Winehouse (nog voor borst-vergrotingen en aangebrachte piercings en tattoo's).
Ze bleek een zeer vriendelijke jongedame; we vonden met haar dat een 72-urige werkweek niet echt lekker was en waren blij voor haar als ze haar wekelijkse dagje vrij had.

                                                           John Cleese als Basil Fawlty

In het lounge-gedeelte kon je heerlijk zitten: zicht op het zwembad en op de zee en de bar lekker dichtbij.
Soms werd de rust verstoord, dan kwam Basil Fawlty de boel inspecteren. Blijkbaar was hij hygiene-expert.
Gewapend met veger en blik en met grote passen rondgaand, vond hij vergeten propjes en peuken op de vloer. Dat was prima.
Minder was het als hij de kussens van de zitjes kwam bekijken. Minutenlang keek hij dan naar boven- en onderkant van de kussens en soms leek hij dan de neiging te hebben om aan gedeelten te gaan ruiken. En het scheelde maar net of hij trok de kussens onder je vandaan. De eet- en drinklust zou je bijna vergaan. Soms werd zo'n kussen dan meegenomen en later een schone gebracht.

                                          Lounge

Op een middag moest ik onder het eten een noodstop maken, even snel naar de wc. Niet gezellig natuurlijk, maar wat moet, moet. Na gedane zaken zorgde ik er gewoontegetrouw voor dat het toilet geschikt was voor een volgende bezoeker. Ik heb er de pest aan om in vieze wc-ruimte te stappen en doe dat dus ook een ander niet aan. Groot was dus mijn verbazing toen de deur op het moment dat ik naar de wasbakken wilde lopen, uit mijn handen werd getrokken. Fawlty liep gedecideerd de ruimte binnen en trok uitvoerig nog eens door.

                                                      Amy Winehouse
                                                     
Tamelijk geïrriteerd liep ik terug naar de eetzaal en begon mijn vrouw op hoge toon te vertellen wat mij was overkomen.
"Another wine, sir?" vroeg iemand naast me met een aanstekelijke glimlach. Amy Winehouse had alvast twee glazen meegenomen. Tja, dan kan je niet boos blijven! Ik vergat gewoon even de rest van het verhaal.
Toen ik verder ging, moest ik er alweer om lachen.
========================================================

Geen opmerkingen:

Een reactie posten